Rozhovor s kandidátem na post prezidenta České stomatologické komory – MUDr. Lubomírem Beranem

V Ostravě provozujete čtyřiadvacetihodinovou zubní pohotovost, sedm dní v týdnu. To mohou Moravskoslezskému kraji závidět jiné kraje, například plzeňský, kde to prostě bohužel údajně prý nejde, protože požadavky lékařů jsou enormní. Jak je možné, že to v Ostravě jde?

Děkuji za otázku, jen ji lehce poopravím. 24 hod sloužíme  v sobotu, neděli a ve svátek, všední dny pomáháme lidem s bolestí zubů  od 18 hod. do 6     hodiny ranní. Jsou to náročné služby, pacientů ve všední den 60 – 70, o víkendu pak trojnásobek. Máme skvělé doktory a obětavé  sestřičky, kteří  berou   tuto  práci velmi  zodpovědně a pochvalné komentáře pacientů je povzbudí. Tuto službu zabezpečujeme  v celkovém počtu okolo 15 pracovníků. Každá směna  se skládá z lékaře, sestry a recepční.  Mzdové ohodnocení je přiměřené, přemrštěné požadavky nemusíme naštěstí řešit. Povzbudí i odměna  nad rámec dohody  jako poděkování za obětavost.

Byl jste na půlroční stáži v Kanadě,, pracoval jste též v Bavorsku. Jaká je tam lékařská, potažmo zubní prevence a služby? Stále si v porovnáním se zahraničím držíme vysokou úroveň?

V kanadském Calgary jsem v roce 1989  absolvoval  6 měsíční stáž u stomatochirurga, dr. Nowaka- původem z Československa –  který ve věku 79 let  mi předal mnoho ze svých bohatých zkušeností. Získané vědomosti jsem po návratu uplatnil ve své ordinaci. V Kanadě  jsem bydlel v podnájmu  a  s rodinou, která mi poskytla zázemí jsem se často setkával. Zaujala mne jejich péče o chrup, která byla příkladná. V koupelně  měli  velké množství zubních pomůcek

k čištění chrupu. Dentální hygieně věnovali  denně 30 minut a na můj dotaz  vysvětlili  proč.  Čistý, udržovaný chrup je jistotou zdravých zubů a má to 2 výhody – a) šetří finanční rozpočet a za b) u svého zubaře  má bonusy. Podmínkou jsou navíc pravidelné  návštěvy v ordinaci 1x ročně.

Po návratu z Kanady jsem dostal za krátký čas možnost pracovat  v německém Markredwitz, opět v praxi stomatochirurga kde jsem po dva roky čerpal zkušenosti. Bohužel naši spolupráci ukončila v roce 1992 náhlá  srdeční příhoda pana doktora Rotta a já se vrátil domů. I tady  byla prevence na prvním místě, setkal jsem se zde poprvé s profesí dentální hygienistka. Pacienti pana doktora velmi dbali o svůj chrup a toto úsilí odměňoval pan doktor Rott  bonifikační slevou. Samozřejmostí  byla pravidelná  návštěva ordinace 1 x ročně.

Úroveň péče o chrup u našich pacientů   je průměrná, často bohužel – zvláště u mladé  generace –  podprůměrná a  tady  máme  velké možnosti zvýšit podvědomí našich pacientů v oblasti ústní hygieny. Svědčí o tom i průzkum, kde se zjistilo, že u nás pacient kupuje pouze dva zubní kartáčky za rok.  V Německu mění pacienti za rok zubní kartáčky dvanáctkrát!

Co říkáte kauze k placení a neplacení zubním plomb a ukončení amalgánu?

Neprosadí-li se po zákazu používání amalgamových materiálů  plná úhrada kompozitních výplní, bude to  krok zpět, zvýší se nutnost léčit kořenové kanálky  zubů. To povede mnohdy k extrakci zubu z podnětu pacienta, protože  nebude mít finance na zhotovení bílé výplně.  Stoupnou tak náklady na náhradu extrahovaného zubu nebo skupiny zubů.

Jaká je podle vás situace v péči o chrup u dětí a mladých lidí u nás?

Situace není dobrá.  Velmi často se setkáváme s nedostatečně udržovaným chrupem a neinformovaností mladých a dětských pacientů.

Tady nás čeká velký úkol. Věřím však, že se podaří zvládnout a do podvědomí mládeže zafixovat péči o chrup. Zlepšení kvality chrupu u mladých pacientů bude pozitivní v následujících 15 letech, kdy poklesne nutnost ošetřovat poškozené zuby. S tím souvisí snížení náporu ze strany pacientů na  nutnou práci lékaře.

Jste členem poradního týmu ministra Válka. Jaké projednáváte problematiky a jaká je vize budoucí stomatologie? Máme dostatek mladých lékařů?

Na počátku byl otevřený dopis pro pana ministra Válka před dvěma roky. Spolu s panem senátorem Václavcem jsme  tenkrát navštívili pana ministra  a předali   tento dopis, kde popisujeme  problematikou nedostupnosti poskytování zubní péče pro více jak 2 miliony pacientů. Následně byla panem ministrem  vytvořena   tzv. pracovní skupina o 12 členech.  Měla za úkol problematiku  pacientů bez registrace u zubaře  vyhodnotit a pokusit se nalézt optimální řešení. Centrální problematika – nedostatek zubních lékařů – se jen velice  obtížně   udržovala v popředí při projednávání, neboť pan doc. Šmucler – host této pracovní skupiny  se neustále snažil dokazovat, že zubařů je ne nedostatek, ale je jich  víc, než je třeba. Dokazování opaku bylo nesmírně  obtížné  a problematika sklouzávala do marginální problematiky. Řešil se problém podhodnocených výkonů, dentální hygiena  a její zařazení do systému zubní péče, otázka dalšího postgraduálního vzdělávání absolventů a pak hlavně aprobační zkoušky zahraničních zubařů, kteří chtějí u nás pracovat. Tato všechna témata jistě jistě důležitá  a mohou zlepšit dostupnost   zubní péče pro všechny občany , ale až v následném období  1 – 2 let. Prosadit myšlenku usnadnit zařazení zahraničních zubařů z non EU zemí se bohužel nepovedlo. Přesto mohu konstatovat, že  část návrhů se daří uvést do života, část jiných návrhů ještě   čeká  na dořešení. A to bude další úkol budoucího nového prezidenta ČSK.

,…a co ostatní personál, zdravotní sestry, technici, laboranti, odborníci na dentální hygienu?

Lékař bez šikovné zubní sestry, dentální hygienistky nebo bez zubního technika  nemůže úspěšně plnit úkoly, které pacientu naplánuje. Jde tady vždy o týmovou práci celého kolektivu. Proto i oni musí neustále na sobě pracovat a seznamovat se s novými  přístroji, moderními materiály a umět je v každodenní práci využívat. Každý zubní lékař, který chce odvádět perfektní práci  musí svůj tým na bezchybný provoz připravit a  zabezpečit  jim dobré podmínky k spolupráci.